شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر عمومی چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۴۵:۲۵

بازگشت لایه نفتی و فرزاد گازی به نقطه صفر
هدیه میادین مشترک به اعراب با یک دستور

باشگاه خبری فراساحل: تصمیم عجیب وزارت نفت در پاسکاری پروژه‌ها میان شرکت‌های نفتی در شرایطی رخ می‌دهد که بنظر می‌رسد این وزارتخانه برخلاف هدف برداشت حداکثری از میادین مشترک٬ به دنبال تاخیر در اجرای پروژه هاست! به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از عصرنفت٬ سال گذشته بود که وظیفه مطالعه و راهبری برداشت از میادین فرزاد الف و ب به شرکت نفت و گاز پارس واگذار و شرکت نفت فلات قاره با وجو مطالعه چندین ساله در این میدان٬ از کار کنار گذاشته شد.


توجیه وزارت نفت برای انتقال مدیریت این میدان به شرکت نفت و گاز پارس این بود که چون این میادین گازی است باید POGC مسئولیت آنرا بر عهده بگیرد در حالی که چنین موضوعی یعنی بازگشت به ۳ سال قبل و فراموشی اطلاعات و منابع هزینه شده در این میادین. از سوی دیگر مسئولیت لایه نفتی پارس جنوبی نیز به شرکت نفت فلات قاره واگذار شد که هیچ شناختی از این حوزه نفتی ندارد و مدیران آن بدنیال ساده‌ترین اطلاعات در این باره هستند. همچنین بر اساس تکلیف شرکت ملی نفت٬ کار اجرای این پروژه به شرکت پتروایران واگذار شده است ولی شرکت نفت فلات قاره برای تعدادی از کارشناسان خود دوره های آموزشی لایه نفتی پارس جنوبی تدارک دیده است!


این روند بدان معناست که در دو پروژه حوزه نفتی و گازی مشترک قرار است همه چیز از ابتدا آغاز شود و در این میان٬ تنها چیزی که قربانی می‌شود منافع ملی است. در حالی که سعودی‌ها و قطری‌ها با سرعت مشغول برداشت از این میادین هستند وزارت نفت به دنبال جابجا کردن متولیان میادین است! جالب آنجاست که تیم فعلی این وزارتخانه از ابتدای کار خود از 3 سال گذشته با شوری خاص از عقب ماندگی پروژه‌های پارس جنوبی انتقاد می‌کردند و از برنامه اصلی خود برای افزایش برداشت از منابع مشترک رونمایی کردند. در مرحله بعد هم از قراردادهای جدید نفتی گفتند و IPC را نسخه نجات دهنده کشور معرفی کردند که با اجرایی کردنش٬ می‌توان به قصه پردرد میادین مشترک پایان داد اما اکنون خود سنگی بزرگ در این مسیر قرار داده است.


سوال اصلی اینجاست که آیا شرکت نفت و گاز پارس میتواند قرزاد الف و ب را مدیریت کند؟ این شرکت که با مدیریت بازنشسته خود سرعت پیشرفت فیزیکی پروژهها را از 1.5 درصد ماهیانه به 0.5 درصد کاهش داده آیا توان و انگیزه مدیریت فرزاد الف و بی را دارد؟ اتخاذ چنین تصمیماتی با رویکرد برداشت حداکثری از منابع مشترک بطور کامل در تضاد است و موجب توقف فعالیت‌هایی می‌شود که در مسیر توسعه قرار دارد. شرکت نفت فلات قاره چندین سال روی میدان فرزاد کار کرده است و نفت و گاز پارس نیز سال‌ها با لایه نفتی دست و پنجه نرم کرده است اما در کی اقدام قابل تامل همه چیز صفر می‌شود تا چند سال دیگر برای مطالعه این میادین وقت صرف شود. طرف خارجی مشغول برداشت است و ما در اینسوی مرز به فکر جابحا کردن متولیان میدان‌ها و از نو مطالعه کردن آنها هستیم فقط به دلیل یک تصمیم سلیقه‌ای!



  کد خبر : 2021
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :